dilluns, 16 de novembre de 2009

Setmana d'activitats extraordinàries: Visita al Cibernàrium

El Cibernàrium és un espai gratuït que ofereix l'Ajuntament de Barcelona on organitzen càpsules i tallers gratuïts de curta durada per descobrir, conèixer i aprendre a utilitzar les eines digitals. És a dir, que es plategen posar a l'abast de tothom el coneixement de les noves tecnologies. Actualment conten amb dos programes diferents d'expansió: el programa Inicia't en internet, que consisteix en un curs d'iniciació a les noves tecnologies i el programa Creix amb internet que va destinat a empreses i professionals que volen ampliar els seus coneixements cibernètics.
També existeix un altre programa, no tant pautat, que s'anomena Itineraris per grups, i s'adapta a les necessitats de cada grup.

Cada curs compta amb dos formadors i té una capacitat màxima d'uns 20 alumnes, segons el nombre d'ordinadors.
La participació per part de la ciutadania en aquests tallers ha sigut un èxit i un dels reptes per al futur és la inauguració de noves antenes Cibernàrium, fins a una per Districte l'any 2010.

El fet que es promoguin activitats d'aquest tipus és molt positiu envers la societat. Avui en dia gairebé tot està informatitzat i és molta la gent que no ha tingut oportunitat de formar-se en aquest àmbit. És per això que penso que ha sigut una molt bona iniciativa ja que, el fet de ser gratuit i flexible ha facilitat el compromís d'un major nombre de persones que abans es veien dificultades o simplement inútils davant d'un ordinador.
A més a més és una manera d'evitar, fins a un cert punt, la fractura digital.






Aquest vídeo va ser el principi de la conferència sobre el projecte Web 2.0.
Seguidament ens van fer un test per saber els nostres coneixements sobre diferents programes de la web i, sincerament, els vem sorprendre negativament. Un cop acabat el test ens van comentar un parell dels programes que ens havien preguntat com són el VozMe, que permet reproduir un text en mp3, l'Aprobbo, el qual t'examina un paràgraf d'un treball, pàgina web o d'altres i et permet saber si està copiat literalment d'algun altre lloc o el iGoogle que presenta diverses aplicacions i gadgets.
Finalment ens van parlar sobre la Web social 2.0. Va ser creació de Tim O'Reilly i es caracteritza per una possibilitat de participació social, és a dir, de lectura i escriptura compartides, un estat dinàmic en tot moment, visible a través de qualsevol navegador, etc.. Està formada doncs per un conjunt de serveis web els quals tothom pot crear i/o editar i que, per tant, ens dóna el paper de protagonistes als usuaris aficionats a la xarxa. Aquesta visió la podem valorar positivament en el sentit que aquesta web democratitza la informació, tothom pot mostrar i dir què pensa o què sap, així s'obren diversos punts de vista i es contrasten opinions, però cal anar amb molt de compte ja que això també obliga a tenir una habilitat crítica per distingir el que és fiable del que no ho és.
Així doncs la Web 2.0 ens obliga a veure, escoltar, llegir, escriure, gestionar, innovar, etc.. i per tant deixem enrera el que seria la Web 1.0 i el seu usuari espectador per avançar cap a la Web 2.0 i uns usuaris actius i partíceps d'una xarxa social.

Un cop acabada la conferència es va iniciar un debat sobre els inconvenients de la Web 2.0, el paper de les tecnologies a l'escola 2.0 i el dels mestres respecte les noves tecnologies.
Algunes de les idees que es van comentar van ser el fet de la ràpida evolució de les coses actualment i que per tant, la formació que ens esforcem per tenir avui no ens servirà per d'aquí uns anys. Una altra idea interessant va ser: fins a quin punt exposes la teva vida en una xarxa social? S'ha de tenir realment consciència del que fas a cada moment i entendre el que comporta un excés d'informació pesonal a la xarxa.
És per això que vem concloure que entre tots hem d'educar de manera que les futures generacions vulguin, puguin i facin un ús responsable de les noves tecnologies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada