dimarts, 29 de desembre de 2009

Sintetitzem!

El motiu d'aquesta entrada és seguir la temàtica de l'entrada anterior i seguir sintetitzant algunes de les assignatures treballades aquest quadrimestre. En aquest cas comentaré el que hem treballat des de Gestió de la informació i les TIC.
Durant les primeres sessions vem comentar els diversos navegadors com són l'Internet Explorer, el Mozilla Firefox, el Google Crome i les seves diverses aplicacions i eines. Seguidament vem parlar de l'ús dels Blogs, que ens va servir com a introducció i guia per a l'elaboració del nostre propi blog. Vem comentar els conceptes de Blogosfera, que és el conjunt de diversos blogs i les relacions que tenen entre ells, i el de BlogRoll que podriem dir que és la llista de Blogs dels quals n'ets seguidor.
Dins d'aquesta assignatura també vem comentar el Blink que és el campus virtual de la nostra universitat i tot el que podiem trobar-hi.

Més endavant, en Jorge ens va ensenyar l'aplicació Google Docs. Aquesta ha estat una eina molt útil per a tots nosaltres ja que l'hem posat en pràctica en molts dels treballs realitzats ja que permet crear nous documents de text, presentacions de Power Point, fulls de càlcul, formularis i nous directoris per poder organitzar els nostres documents. Com deia és una eina molt útil perquè també permet compartir aquests documents amb els companys i/o publicar-los com a pàgina web.

Després de conèixer aquestes aplicacions vem estar treballant amb una sèrie de programes com per exemple:
el CmapTools: que és un programa per crear mapes conceptuals i que permet publicar-los com a pàgina web o guardar-los com a imatge.
el Gimp: que permet retocar imatges i treballar amb el sistema de capes.
l'Audacity: amb el qual podem gravar veu i retocar arxius de so amb mp3.
el Movie Maker: que permet crear seqüències de vídeo mitjançant fotos, s'hi poden afegir cançons i altres aplicacions.

Hem conegut també l'Eduwiki, diversos programes de la xarxa com són el Doodle, el Softcatalà, etc.. i programes que podem relacionar amb les diverses metàfores de l'ordinador com a tutor (JClic), ordinador com a eina (ArtRage), l'ordinador com a alumne (WinLogo) i l'ordinador com a simulador (Crayon Physics).

A més a més de conèixer aquests programes i aplicacions, des de l'assignatura de Gestió de la informació i les TIC també hem parlat de conceptes importants com són el Programari lliure, el concepte de Web 2.0 i les competències específiques dels mestres en relació a les noves tecnologies, entre d'altres.

Aquesta és una entrada resum amb diversos enllaços als programes i aplicacions esmentats, però si voleu veure l'informació ampliada, en aquest mateix blog trobareu diverses entrades relacionades amb el que acabo de comentar; visiteu l'etiqueta de gestió.

Sintetitzem!

Ja a aquestes alçades i després d'un primer quadrimeste ple de novetats crec que ha arribat el moment de fer una petita síntesi de tot el que hem comentat a classe.
Per què? Doncs perquè trobo que és important organitzar una mica tota la informació que tenim, i què millor per fer-ho que sintetitzar-la i destacar-ne allò que és mes important.
Primer de tot, doncs, parlaré de l'assignatura de COED.

Al llarg d'aquest quadrimestre hem tractat diversos temes relacionats amb la comunicació oral, escrita i digital.
Vem llegir un text de J.Tuson titulat "El lenguaje y las lenguas" que defineix el llenguatge a partir d'una sèrie d'idees i relacions basades en les funcions d'aquest i conclou que el llenguatge ens serveix més que per comunicar-nos, ens serveix per expressar-nos i per parlar de qualsevol cosa abstracta. També diu que el llenguatge és la base de la nostra memòria i del nostre pensament, per tant és la causa dels nostres diàlegs interiors i de la lliure expressió.
Aquest text ens va servir per endinsar-nos una mica el que seria l'assignatura.

Seguidament la Imma ens va comentar quines eren les quatre habilitats lingüístiques que havia de dominar un usuari per comunicar-se eficaçment tant si actuava com a emissor o com a receptor.
L'emissor utilitza l'escriptura, que és el procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu, i la parla, a través de la qual expressem el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara, correcta i adequada a la situació comunicativa.
El receptor, en canvi, utilitza la lectura, que és el procés a través del qual es comprèn un text escrit, i l'escolta, que consisteix en comprendre un missatge a través d'un procés cognitiu de construcció del significat i interpretació d'un discurs oral.

També hem treballat amb diversos fragments de llibres que tracten sobre aquestes habilitats. El fragment sobre el qual vaig treballar jo va ser "Escoltar i sentir" del llibre "L'art de saber escoltar" que ens explica les diferències entre el fet d'escoltar i el de sentir.

Seguint amb les lectures, vem llegir un fragment del llibre "Descriure escriure" de D. Cassany en el qual vem observar i treballar les diferències entre el codi oral i el codi escrit, tant contextuals com textuals, i en diverses situacions generals.*

Hem treballat la descripció fent diverses pràctiques per poder veure les diverses maneres de descriure i conèixer tots els àmbits en els que s'utilitza. També vem descriure nosaltres a l'exposició Qui ets, tu?.

A més a més, hem dut a terme la lectura del llibre "Com parlar bé en públic", a través de la qual vem conèixer nous conceptes i trucs per perdre la vergonya i per elaborar un bon discurs.
Hem parlat també sobre les característiques o propietats d'un discurs i vem donar una pinzellada al llenguatge audiovisual, amb els seus avantatges i inconvenients.
També hem dut a terme les recitacions, els debats i les exposicions orals, que han estat la posada en escena de tots o gairebé tots els conceptes que havíem comentat anteriorment a l'aula.

Això doncs, és un recull de gairebé tot el que hem treballat a l'assignatura de Comunicació oral, escrita i digital i del que ara n'hem de fer un bon ús i no deixar-ho enrera.

*Si voleu conèixer quines són aquestes diferències i com les vem treballar recomano que visiteu el blog de la meva companya Elisabeth Torras, on ho trobareu molt ben explicat.

dimecres, 16 de desembre de 2009

Exposicions de Territori.

Avui hem finalitzat les exposicions de territori.
La pràctica consistia en escollir un tema que tingués relació amb el territori, des d'una explicació de la teva ciutat, fins a l'apropament a un centre social. La finalitat de l'activitat no era el tema escollit en sí, sinó que el que interessava i els objectius proposats eren la contextualització de la informació, el fet de saber escollir què era el més important i destacable i saber-ho estructurar de manera que l'exposició no durés més de 6 minuts (amb un minut més de marge).
Hi ha hagut exposicions de tot tipus, els meus companys han parlat de festes populars, ens han acostat al seu poble o ciutat i ens han explicat diverses situacions socials, entre d'altres.
Els que fèiem d'oients durant les exposicions teniem una graella per anar destacant els aspectes positius i negatius de cada exposició i finalment posar-hi la nota que crèiem més adient.

La nostra exposició duia per títol "Sabadell: Abans i ara", i es tractava d'una presentació de la nostra ciutat.



Com podeu observar vem crear una presentació de Power Point per acompanyar la nostra exposició, però vem intentar no posar-hi gairebé text ja que entre els nervis i la inseguretat sempre tendeixes a llegir les diapositives i sabem que aquestes eines només han de servir de suport. Així doncs vem buscar tot d'imatges de la ciutat i un cop destriades i col·locades a la presentació vem posar el poc text que necessitàvem.
Penso que va ser una presentació bastant dinàmica i entretinguda, el públic mostrava interès durant i després de la presentació, ja que alguns companys ens van dir que vindrien a fer-nos una visita a Sabadell, si nosaltres fèiem de guies turístiques, evidentment.
Penso que vem saber controlar els nervis, parlavem amb un to de veu adequat i gesticulavem amb naturalitat. Ens vem excedir una mica del temps perquè com a sorpresa final duiem un poema de Pere Quart anomenat "Els Sabadellencs parlen", i diu així:

ELS SABADELLENCS PARLEN

- Què dius?
- Que a Sabadell
ens ha caigut la grossa!
- Manoi quin desgavell!
- Redéu, quina destrossa!

- Porquets farcits, capons!
- Xampany francès a tines!
- "Mercedes" i "Taurons"!
- I orgies clandestines!

- Cinc-cents agraciats!
L'òspica, quina xamba!
- Tenim cops amagats!
- Farem una altra Rambla!

- I els de Terrassa, què?
- Perdran fins els principis
i no voldran saber
res d'unir municipis.

També el futbol ha pres
colors amb nova ufana:
el blau: cel del Vallès,
el blanc: rodets de llana.

Però els de Sabadell
mai no hem volgut fer el tifa:
que som de bona pell
amb rifa i sense rifa!

- Primer "centre llaner
de totes les Espanyes"!
És així... què hi vols fer?
La sort tampoc no té,
com el negoci, entranyes!

Joan Oliver, "Pere Quart"
Antologia poètica.

M'agradaria felicitar també a la resta de companys ja que totes les exposicions han estat interessants i entretingudes. Tots tenim coses a millorar, és evident, però crec que tothom s'ha esforçat molt i que, realment, ha valgut la pena aquest esforç.

diumenge, 13 de desembre de 2009

"Com parlar bé en públic"


Aprofitant que estem just a l'equador de les sessions de debats i recitacions faré una entrada fent referència al llibre que vem llegir des d'aquesta assignatura "Com parlar bé en públic", de Joana Rubió i Francesc Puigpelat.

Aquesta és una lectura que ens dóna una sèrie de recursos als que podem recórrer abans de fer una exposició o discurs, com per exemple trucs per controlar els nervis o per superar la por de quedar-nos en blanc.
Afirma que un discurs ben preparat ens conduirà a tenir més seguretat i confiança i ens explica que a l’hora de preparar-lo no l’hem de memoritzar sinó que el que hem de fer és saber quines són les idees més importants i l’ordre amb el que les exposarem. També comenta que el bon orador ha de saber interpretar les reaccions del públic i ser capaç de modificar el seu discurs segons aquestes.
Comenta que el discurs consta d’una introducció, el desenvolupament de la presentació i les conclusions, però que s’han de tenir en compte els dos moments de màxima atenció del públic i saber distribuir bé la informació ja que són al principi i al final.

També parla sobre la veu, ja que hem de tenir un bon volum de veu i una bona vocalització, el llenguatge oral, el llenguatge corporal, ja que si gesticulem ha de ser natural, de la respiració i del suport de mitjans audiovisuals, dels quals no n’hem d’abusar.

Així doncs, tots podem arribar a ser bons oradors ja que hi ha tècniques, mètodes i gests que ens ho permeten.

Els consells d'aquest llibre, vulguis o no, els estem posant en pràctica a les sessions, tant de debat com de recitacions i és curiós perquè potser no ens n'adonem o no ho hem preparat així, però ho fem.

dissabte, 5 de desembre de 2009

Programes educatius; diverses concepcions de l'ús de l'ordinador

Aquest dilluns a classe de TIC vem parlar de les diferents concepcions de l'ús de l'ordinador, des de l'ordinador que ensenya al nen fins a l'ordinador com a alumne obeïnt les ordres del nen, passant per l'ordinador com a laboratori i també com a eina de treball.
Per entendre més clarament aquest conceptes i paral·lelismes entre l'educació oral i l'educació via ordinadors hem treballat amb quatre programes amb els quals hem identificat les diferents concepcions anteriorment comentades.

El primer programa amb el que hem treballat s'anomena JClic. Aquest programa és un exemple de web 2.0. Els mestres creen les activitats per als infants i a través d'aquesta pàgina les comparteixen amb tothom qui vulgui utilitzar-les, tant des de l'escola com des de casa ja que és programari lliure i, per tant, el podem instal·lar, visualitzar o descarregar les activitats des de qualsevol lloc amb accés a internet.
Si entrem a l'apartat biblioteca d'activitats i seguidament cerca d'activitats trobarem una primera pantalla que ens dóna informacio sobre qui ha creat la pàgina, l'escola, la llicència d'ús, a qui va destinada l'activitat...
Durant les activitats, si apreten el botonet JClic podem trobar un informe de les activitats. Es podrien enviar tots a una base de dades des d'on el mestre podria observar els resultats de la realització dels exercicis per part del nen.
Aquesta és una pàgina on podem trobar activitats tant adreçades a infantil com a primària.
Nosaltres vem escollir una de les activitats en les que es treballaven els conceptes TEQ --> temps, espai i quantitat.JClic alterna activitats tant d'aprenentatge com d'avaluació/consolidació del que s'ha aprés a les primeres activitats.És molt important el reforç positiu que es va donant al llarg de les activitats i l'acumulació de conceptes practicats anteriorment i sobre el mateix tema.
Com a activitat i per aprendre a fer servir el programa, nosaltres vem elaborar un trencacloques, ja que els mestres són els que preparen les activitats que es pengen al Clic.

També vem treballar amb un altre programa anomenat Crayon Phisics, a través del qual
es desenvolupen habilitats del nen i correspon a l'aplicació de l'ús de l'ordinador com a laboratori.
Es tracta que el nen trobi la manera de fer arribar la pilota a l'estrella a partir de la construcció de bases perquè aquesta no caigui.
És un joc molt interessant i enganxa, fins i tot als més grans.


El següent programa utilitzat fou l'ArtRage, que correspon a l'ús de l'ordinador com a eina de treball i consisteix en estimular la creativitat del nen a través de dibuixar, pintar, etc..


Per últim, el programa WinLogo, que correspon a la concepció de l'ús de l'ordinador com a alumne. Aquest programa fa que el nen treballi estratègies de resolució de problemes amb el sistema d'assaig i error.

Penso que aquest són programes molt interessants i distrets, fins i tot per nosaltres, i que els nens els utilitzen però sense adonar-se'n estan desenvolupant les seves capacitats i habilitats.